Veelgestelde vragen over De Trek

FAQ'S over lesstof

Hoe zijn de 10 tijdvakken van de commissie-De Rooij in De Trek verwerkt?

Alle 10 tijdvakken van de commissie De Rooy komen in De Trek aan bod. In groep 5 en 6 doorlopen leerlingen de geschiedenis van de prehistorie tot nu. Het accent ligt op dichtbij huis en de vraag naar hoe en wat. In groep 7 en 8 gebeurt dit opnieuw, maar dan vanuit een mondiaal perspectief. Er wordt dieper ingegaan op de verbanden en de waarom-vraag.

Zijn de 50 vensters van de canon van Nederland in De Trek verwerkt?

Ja, alle 50 vensters van de canon zijn in De Trek verwerkt.

FAQ's over organisatie

In hoeverre is De Trek bruikbaar in combinatieklassen?

Allereerst is er het harmonicamodel waarbij 2 verschillende modules in elkaar worden geschoven. Terwijl de ene groep begeleiding krijgt bij de ene module, werkt de andere groep zelfstandig aan de andere. Met behulp van de suggesties voor individueel, samenwerkend en begeleid leren is dit goed mogelijk. Daarnaast bestaat de mogelijkheid voor gezamenlijke modules, wellicht de eenvoudigste vorm voor een combinatiegroep. Hierbij wordt in beide groepen dezelfde module behandeld. In het ene jaar worden de 4 modules van de ene groep behandeld en in het andere jaar de modules van de andere groep. De didactische werkvormen zijn namelijk gelijk, dat wil zeggen van groep 5 en 6 en groep 7 en 8.

Hoe wordt voorkomen dat leerlingen in een taakgroep vooral anderen het werk laten doen en onderuitzakken, of het tegenovergestelde: wegkwijnen?

Het werken in taakgroepen wordt begeleid via instructies in het werkschrift. Daarbij wordt steeds uitgegaan van een taakverdeling, zodat elke leerling een eigen taak binnen de taakgroep krijgt. In het werkschrift wordt niet alleen genoteerd welke taak de leerling heeft, maar ook hoe hij die taak uit denkt te voeren en wat hij daarbij moet doen en zeggen.

Hoe moet ik als leerkracht de W&H-vragen van de leerlingen beoordelen?

De W&H-vagen die de leerlingen zelf bedenken, zijn in principe allemaal goed. Door het stellen van vragen, hoe willekeurig ook, komen leerlingen tot onderzoek. Dat is geschiedenis! Zo is een vraag als ‘In welke groep zit jij?’, gesteld aan een kind uit de middeleeuwen, een goede vraag. De betreffende leerling bedenkt immers ook een antwoord. Daardoor zal hij zich afvragen of er in de middeleeuwen eigenlijk al scholen waren. Zwakkere leerlingen zullen in het begin eenvoudige vragen stellen, maar zodra ze merken dat daar niets mis mee is, zullen ze na verloop van tijd ook andere vragen durven stellen. Dat is niet alleen geschiedenis, dat is ook nog winst!

Hoe kunnen meerdere leerlingen uit 1 taakgroep tegelijk met de digitale encyclopedie werken?

  • Klik in het inlogscherm van de encyclopedie op de rode tab ‘Leerkracht’.
  • Vul hierna het wachtwoord ‘leerkracht’ in. U bent nu in het scherm ‘De Trek Leerkrachtopties’.
  • Kies voor ‘leerkracht toevoegen’.
  • Geef de naam op waarmee de leerlingen u aanspreken, bijvoorbeeld ‘Juf Els’.
  • Voeg een nummer aan de naam toe, bijvoorbeeld ‘Juf Els 1’.
  • Maak op die manier nog een aantal leerkrachten aan, dus: ‘Juf Els 2’, ‘Juf Els 3’ enzovoort, net zoveel als het aantal leerlingen in een taakgroep.
  • Geef elk kind uit de taakgroep een nummer. Zij kiezen in het inlogscherm uw naam met het betreffende nummer.

FAQ's over software

Wat zijn de systeemeisen voor de online software van De Trek?

Voor de online software van De Trek gelden de volgende systeemeisen:
Browser

  • Internet Explorer 7 of hoger
  • Mozilla Firefox 3 of hoger
  • Flashplayer versie 10.0.22.87 of hoger
Instellingen
  • De browser dient javascript te ondersteunen
  • De pop-up blokker dient uit te staan
  • De browser dient cookies te accepteren
Schermresolutie
  • Minimaal 1024 x 768
NB. De spellen voor jaargroep 5 en 6 zijn behoorlijk zwaar. Houd u rekening met enige laadtijd, en laat niet alle leerlingen tegelijk de spellen spelen.

Ik klik op ‘volledig scherm’, maar de zwarte balk met ‘press Esc to exit full screen mode’ blijft in beeld. Wat nu?

Het antwoord op deze vraag vindt u op deze pagina.

Wat is de meerwaarde van ICT in De Trek?

Niet ieder kind leert op dezelfde manier. De meerwaarde van de ICT is gericht op het verwerven van een beter beeld van de geschiedenis door álle leerlingen. De ICT-materialen spelen in op meervoudige intelligentie. ICT beantwoordt aan meerdere leerstijlen: of je nu visueel, auditief of tekstueel ben ingesteld, met de multimediale materialen van De Trek wordt aan elke leerling tegemoet gekomen. Voor taalzwakke leerlingen is het een extra kans om op een niet-talige manier een beeld van de geschiedenis te krijgen. Voor de betere leerling is het een extra kans om zowel talig als reflectief een beeld van de geschiedenis te krijgen. Met behulp van de ICT-materialen van De Trek leren leerlingen informatie verzamelen, selecteren, bewerken en presenteren. Vaardigheden die in het leven met internet als belangrijke informatiebron goed van pas komen.

  • De digitale encyclopedie geeft achtergrondinformatie over begrippen in de vorm van tekst, beeld en geluid.
  • De digitale spelletjes geven de leerlingen inzicht in het dagelijks leven van een bepaalde tijd.
  • De stellingen dwingen leerlingen na te denken over de specifieke problematiek van die tijd.
  • De educatieve website geeft de mogelijkheid om verslagen te schrijven, enquêtes te houden, discussies op gang te brengen en gericht informatie op internet te zoeken.

Is het noodzakelijk om de software van De Trek aan te schaffen?

De ICT-materialen zijn geïntegreerd in de methode. Zonder ICT missen leerlingen extra kansen om op een andere manier naar de geschiedenis te kijken en er een reëler beeld van te krijgen.

Tijdens het spelen van de spellen krijg ik een foutmelding over Adobe Flash. Wat nu?

Om de spellen goed te kunnen spelen, hebt u een Adobe Flash-versie nodig die recenter is dan flash10e.ocx. U kunt hier een andere flashversie downloaden en installeren op uw computer.

Wat doe ik als het introductiefilmpje hapert?

U hebt een snelle internetverbinding:
Wacht even tot het filmpje voldoende geladen is. Dan start het filmpje vanzelf. Als u het filmpje eerder, handmatig start, is de kans groot dat het beeld haperingen vertoont.

Als ik op een koppeling (hyperlink) klik, gebeurt er niks in Firefox. Wat moet ik nu doen?

Firefox kent de instelling dat koppelingen (hyperlinks) in een nieuw tabblad worden geopend, maar dat u niet automatisch naar dit tabblad toe gaat. Om deze instelling aan te passen, volgt u de volgende stappen:

  • Ga in Firefox in de menubalk naar extra/opties, en ga in het venster dat nu opent naar het tabblad tabbladen.
  • Vink daar aan: Als ik een koppeling open in een nieuw tabblad er meteen naartoe gaan.
  • Activeer deze instelling door Firefox af te sluiten en opnieuw op te starten.

Tijdens het spelen van de spellen krijg ik een foutmelding over Adobe Flash. Wat nu?

Om de spellen goed te kunnen spelen, hebt u een Adobe Flash-versie nodig die recenter is dan flash10e.ocx. U kunt hier een andere flashversie downloaden en installeren op uw computer. U kunt de flash-versie downloaden van pagina http://get.adobe.com/flashplayer.

Wat doe ik als het introductiefilmpje hapert?

Wacht even tot het filmpje voldoende geladen is. Dan start het filmpje vanzelf. Als u het filmpje eerder, handmatig start, is de kans groot dat het beeld haperingen vertoont.

Hoe bereid ik mijn eerste gebruik van de online software van De Trek voor?

Alles over het starten met de online software leest u in de Gebruikswijzer ICT.

Deel met anderen

Staat uw vraag er niet bij?

Vul het helpdeskformulier in en u krijgt zo snel mogelijk antwoord per mail.

Support software

De cd-roms van De Trek zijn niet meer leverbaar. Indien u de cd-rom’s van De Trek wil gebruiken op Windows 7 of hoger, kan hier geen support bij geboden worden. Als opvolger voor de cd-rom’s van De Trek is De Trek Online gekomen.